CASCO – SIKA
FÖRPACKNINGSDESIGN - REDESIGN

Cascos hobbysortiment utgörs av cirka 30 olika kvalitetsprodukter som täcker det mesta för att fästa, laga och limma. Målgruppen består både av proffs och hemmafixare och marknaden finns i samtliga nordiska länder samt Baltikum.
Förutsättningarna var tydliga: ”Målsättningen är att göra produkterna mer säljande och särskiljande mot konkurrenter. Utan att förändra storlek, färgsignaler, form, typografi eller logotypens tydlighet”.
Med andra ord en försiktig uppdatering med fortsatt igenkänning och fokus på förenkling och förtydligande. Vårt eget mål var, trots detta, att försöka göra en tydlig förändring med små medel.
I ett första steg koncentrerade vi oss på fyra olika produkter som sedan ska kunna fungera som mall för samtliga produkter i sortimentet. Innan vi gick vidare med design utfördes en noggrann analys av konkurrenter samt butiksexponering på olika typer av försäljningsställen.
De största förändringarna som sedan presenterades var tydligare färgsignaler, fler och tydligare illustrationer på användningsområden samt ikoner som snabbt beskriver produkternas egenskap. Produkterna skickades sedan vidare på remiss till representanter från de olika marknaderna.
30 produkter har fått nya förpackningar. Och vi har i och med detta producerat 60 nya illustrationer och 20 ikoner.
Cascos hobbysortiment utgörs av cirka 30 olika kvalitetsprodukter som täcker det mesta för att fästa, laga och limma. Målgruppen består både av proffs och hemmafixare och markanden finns i samtliga nordiska länder samt Baltikum.
Förutsättningarna var tydliga: ”Målsättningen är att göra produkterna mer säljande och särskiljande mot konkurrenter utan att förändra storlek, färgsignaler och form utan förändring av typografi och logotypens tydlighet”.
Med andra ord en försiktig uppdatering så att fortsatt igenkänning finns med fokus på förenkling och förtydligande. Vårt eget mål var att trots detta att försöka göra en tydlig förändring med små medel.
I ett första steg koncentrerade vi oss på fyra olika produkter som sedan ska kunna fungera som mall för samtliga produkter i sortimentet. Innan vi gick vidare med design utfördes en noggran analys av konkurrenter samt butiksexponering på olika typer av försäljningsställen.
De största förändringarna som sedan presenterades var tydligare färgsignaler, fler och tydligare illustrationer på användningsområden samt ikoner som snabbt beskriver produkternas egenskap. Produkterna skickades sedan vidare på remiss till representanter från de olika marknaderna.
När omarbetningen nu är klar. 30 produkter har fått nya förpackningar. Och vi har i och med detta producerat 60 nya illustrationer och 20 ikoner.