HEMSIDOR, BANNERS, APPAR ETC

Digital marknadsföring handlar om allt från hemsidor, banners, appar med mera. Ett företags första kontakt med en potentiell uppdragsgivare är ofta besöket på hemsidan.

När vi får i uppdrag att göra en ny hemsida inleder vi med att titta på förutsättningarna: Vilka är målgrupperna för sidan och vad ska hemsidan uträtta för dem, det vill säga vilket syfte har den digitala närvaron? Vidare tittar vi på vilka resurser som kan läggas på hemsidan. Naturligtvis handlar resurser om budget, men även vilken tid man internt har att lägga på uppdateringar och att skapa innehåll. Kan man ägna daglig tid åt innehållet eller är det fråga om mer sällsynta uppdateringar och ett mer statiskt innehåll?

När vi väl rett ut ovanstående och även tittat på eventuellt särskilda tekniska förutsättningar inleder vi arbetet med att skapa en struktur. Därefter är det dags att titta på en design som ska följa givna riktlinjer för hur varumärket gestaltas.

Idag är det fortfarande vanligt att företag ”inte har makten” över sin egen hemsida. Anledningarna kan vara flera. Den vanligaste är att man tagit hjälp av en webbyrå som erbjudit ett egenutvecklat publiceringssystem. Ofta innebär det att man är beroende för minsta uppdatering eller förändring.

Från att vara ett renodlat bloggverktyg har WordPress idag utvecklats till ett komplett verktyg för hemsidor. Det går helt enkelt att åstadkomma ”allt” med WP. Fördelarna är många. Den mest uppenbara är att WP ger ett väldigt enkelt sätt att hålla koll på sitt innehåll. Dagliga uppdateringar kan göras av vem som helst i organisationen bara genom med kort introduktion. 20% av alla hemsidor på nätet är idag gjorda med hjälp av WP.

Den andra fördelen är att systemet byggs i OpenSource, inga licensavgifter utgår och en hel värld av utvecklare bidrar till ständiga förbättringar. När en ny sida ska byggas upp kan man vara säker på att någon redan gjort det för någon annan. Och vill man byta leverantör kan man enkelt flytta underhållet av sidan till en ny.

På Andrén & Jungå har vi idag lång erfarenhet av att bygga hemsidor i WP. Från avancerade lösningar som exempelvis Sveriges Hembygdsförbunds innehållsrika webbplats till enklare som Enter Fonder.

 

I den digitala annonseringens barndom handlade allt om CTR. Det vill säga hur många klick, eller besökare, en banner gav till en kampanjsida eller den ordinarie hemsidesadressen. Idag vet vi att intresset för att klicka och lämna den sida man har för avsikt att besöka är mycket låg. Så låg att det gäller att skapa andra värden än det gamla klicket.

Ett av våra ledord är nyfikenhet. Vi lyssnar på vad ny teknik kan betyda för våra uppdragsgivare och rekommenderar den om vi tycker att den tillför nya möjligheter.

Med den interaktiva bannern lämnar du inte sidan – eller rättare du behöver inte lämna den. Med hjälp av ett attraktivt innehåll, i vårt fall en tävling, skapar du förutsättningar för att din målgrupp interagerar med bannern. Mer komplicerade budskap kan förmedlas. Till exempel kan man söka och hitta närmaste återförsäljare eller kontor.

digitalt_spalt